Cinema Open posedmé, a na cestách

Jedno přísloví říká „Když nepřijde Mohamed k hoře, musí hora k Mohamedovi“. To si řekla i produkce festivalu a rozhodla se letos přivést festival nezávislých filmů do tří měst. Do Hradce Králové, Hořic a Červeného Kostelce.

Zatímco v Hradci se nabídly ke shlédnutí jak starší české legendární filmy, tak i nové nezávislé, aby celý program zakončila produkce filmu Antropoid, v Hořicích se přidaly masterclass a hudební produkce. Ve zdejších ulicích chodily Cosplaye - postavy filmového světa a zvaly občany do festivalového kina. Prvním hostem byl mladý, nadějný kameraman a režisér Ondřej Hudeček, jehož půlhodinový film Furiant měl premiéru v roce 2015 v Karlových Varech, aby se následně představil i na festivalu v Torontu a z festivalu Sundance si odnesl první cenu za režii. Hlavním magnetem pro diváky byla nová česká komedie s Ondřejem Vetchým a Aňou Geislerovou Pohádky pro Emu, která v ten samý den slavila i premiéru v českých kinech.

Druhý festivalový den zahájil s masterclassem Jan Ulrich, vedoucí trikového oddělení ČT, který zájemcům předvedl, jak to dnes funguje při výrobě filmu a co všechno se dá triky vytvořit nebo naopak skrýt. Druhým hostem byl scénárista a spisovatel Petr Markov, jehož jméno můžete najít pod filmy např. Jak utopit doktora Mráčka, Silnější než strach, Ještě větší blbec než jsme doufali nebo trilogii Zdeňka Trošky Slunce, seno. Běžný divák nemá každý den příležitost si prohlédnout originální scénáře uvedených filmů nebo se odborníka zeptat, co musí dobrý scénárista umět, či jaký je jeho názor na současné české filmy.

Letos poprvé byl festival i soutěžní a tak přihlášené filmy hodnotila desetičlenná porota. Cenu za nejlepší scénář si odnesl Milan Cyroň za válečné drama Na konci září. V kategorii nejlepší kamera zvítězil Václav Tlapák s filmem Lesapán a tentýž snímek zvítězil i v kategorii nejlepší film a režie, kdy si pro trofej přišel Pavel Soukup. Tento syn špičkového dabéra a herce Pavla Soukupa ukázal, že tady jablko nepadlo daleko od stromu. Po hudební produkci surfové kapely The Atavists přišel na řadu závěrečný blok nezávislých filmů.

V Červeném Kostelci návštěvníky kromě vyhřátého sálu přivítal i podávaný welcome drink. Přestávky v programu vyplňovala swingová kapela Berdychův gang. Hlavním hostem večera byl herec a režisér Tomáš Magnusek, který sebou přivezl i režisérku Pavlínu Moskalykovou, známou především díky seriálu Četnické humoresky. Zatímco ona zavzpomínala na film Babička, který v nedalekých Ratibořicích natočil před téměř pěti dekádami její otec a ve kterém si také zahrála menší roli, pan Magnusek se podělil o slasti a strasti natáčení a rovněž uvedl podrobnosti o otevření prvního českého filmového muzea, které buduje v Babiččině údolí. Stejně jako v minulých letech i letos dostávali hosté perníkovou kameru od nejlepšího českého cukráře p. Janoše.

A jak mise Mohameda k hoře dopadla? Přestože hlavní organizátoři, Impuls Hradec Králové s hostitelskými biografy, připravili zajímavý program a umožnili setkání se zajímavými hosty, na divácké návštěvnosti to nebylo nijak markantně znát. Co se musí ještě udělat, aby se divák vrátil do kin a bez podbízivé a všudypřítomné reklamy na lacinou zábavu podestlanou popcornem, přišel shlédnout zajímavé filmy, které chtějí něco říct?